A A A K K K
для людей з обмеженими можливостями
Затурцівська громада
Волинська область, Локачинський район

Земельні відносини: нові повноваження ОМС і не тільки

Дата: 02.10.2018 14:09
Кількість переглядів: 41

Земельні відносини: нові повноваження ОМС і не тільки

 

 

10 липня 2018 року Верховна Рада України прийняла, без перебільшення, дуже важливий та необхідний (з урахуванням теперішнього стану регулювання земельних правовідносин у нашій країні) Закон України від 10.07.2018 № 2498-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вирішення питання колективної власності на землю, удосконалення правил землекористування у масивах земель сільськогосподарського призначення, запобігання рейдерству та стимулювання зрошення в Україні»1. У цій статті ми розглянемо основні його положення, які тим чи іншим чином стосуються діяльності ОМС та їх повноважень.

1 Далі за текстом — Закон № 2498.

Отже, метою та основними завданнями вищезазначеного Закону № 2498 є створення ефективного механізму використання масивів земель сільськогосподарського призначення з метою запобігання рейдерству та стимулювання зрошення, а також вирішення проблеми використання земель колективної власності на землю. Дійсно, проблеми, які покликаний вирішити Закон № 2498, впродовж тривалого часу дуже гостро поставали перед землевласниками (землекористувачами), органами виконавчої влади та ОМС, що стабільно призводило до виникнення спірних питань та різних неузгодженостей. Тому всі представники юридичної, аграрної спільноти із нетерпінням чекали на появу закону подібного покликання та змісту. І ось 20 серпня 2018 року Закон № 2498нарешті повернуто з підписом від Голови Держави.

Утім, Закон № 2498 не обмежується питаннями запобігання рейдерству, ефективністю користування землевласниками масивами земель сільськогосподарського призначення, зрошенням, а й містить цілу низку приписів, якими суттєво розширено повноваження ОМС у галузі земельних відносин. Цим Законом надано окремі додаткові правові можливості громадам для забезпечення сталого розвитку їх територій, раціоналізації використання землі як природного ресурсу, збільшення надходжень до місцевих бюджетів тощо.

Зауважу, що відповідно до п. 1 Прикінцевих положень Закону № 2498 він набирає чинності з 01 січня 2019 року, тобто менш ніж за 5 місяців після його прийняття. У зв’язку із цим у ОМС залишається обмаль часу для детального дослідження його положень, опрацювання механізмів його практичної реалізації. Тож вважаю за необхідне цією статтею допомогти громадам у правовому аналізі положень означеного Закону, коротко зупинившись на усіх найбільш важливих аспектах, що ним впроваджені. Таким чином ви зможете попередньо підготуватися до нових завдань та цілей, що поставатимуть під час його реалізації.

Почну з того, що Закон № 2498 покликаний урегулювати наступні практичні питання:

1. Вирішити проблеми колективної власності на землю, а саме:

— визнати комунальною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст землі колективної власності тих колективних сільськогосподарських підприємств, які ліквідовані;

— надати можливість загальним зборам членів колективних сільськогосподарських підприємств, паювання земель у яких завершилось, до 2020 року перерозподілити між собою (допаювати) залишок сільськогосподарських угідь та передати землі несільськогосподарського призначення до комунальної власності;

— встановити кінцевий строк виділення в натурі (на місцевості) невитребуваних (нерозподілених) земельних ділянок;

— надати ОМС право тимчасового розпорядження землями колективної власності шляхом передачі їх в оренду до моменту державної реєстрації права власності на них;

— надати ОМС з 2025 року право звертатись до суду із заявою про передачу до комунальної власності земельних ділянок колективної власності в порядку визнання майна безхазяйним (із встановленням права власників невитребуваних (нерозподілених) земельних ділянок, які з поважних причин пропустили строк виділення їх в натурі (на місцевості), безоплатно одержати земельні ділянки із земель комунальної власності).

2. Визначити масив земель сільськогосподарського призначення як об’єкт Державного земельного кадастру.

3. Визначити порядок проведення інвентаризації масиву земель Державного земельного кадастру, в процесі якої буде здійснюватися:

— виправлення помилок Державного земельного кадастру щодо земельних ділянок, які розташовані в межах масиву,

— формування земельних ділянок «невитребуваних паїв», земельних ділянок під польовими дорогами,

— внесення до Державного земельного кадастру відомостей про межі масиву земель сільськогосподарського призначення.

4. Надати можливість фізичним та юридичним особам використовувати земельні ділянки під лісосмугами та іншими захисними насадженнями на праві оренди, право на яке буде набуватись без проведення земельних торгів.

5. Встановити порядок встановлення земельних сервітутів для розташування меліоративних систем.


Коментарі:

Ваш коментар може бути першим :)

Додати коментар


« повернутися

gromada.org.ua

Коментування статті/новини

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій


Буде надіслано електронний лист із підтвердженням

Потребує підтвердження через SMS


Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь